Z życia żłobka
Od kiedy sama zostałam mamą, bardzo bliska memu sercu stała się idea rodzicielstwa bliskości. Nagle okazało się, że nigdy wcześniej nie rozumiałam tak dokładnie, czym jest bycie rodzicem. Że poza karmieniem, przewijaniem, usypianiem jest jeszcze niesamowita przestrzeń doświadczeń, które mogę podarować mojemu dziecku. Wtedy właśnie te wszystkie godziny noszenia, bujania, przytulania, śpiewania i bliskości przestały być rozpieszczaniem a stały się codziennymi, ważnymi rytuałami w drodze do harmonijnego rozwoju, pełnej wzajemnego zaufania i szacunku.
To wszystko, czego nauczyłam się w swoim rodzicielstwie, chciałabym dać dzieciom w Magicznym Domku. Bo rodzicielstwo bliskości, to nie tylko relacja z własnym dzieckiem, ale z każdym innym człowiekiem. To relacja pełna szacunku, wsparcia, poczucia bezpieczeństwa, oparta na uważnym obserwowaniu dziecka i reagowaniu na jego potrzeby.
Aktualności i wydarzenia
W Magicznym Domku zawsze dużo się dzieje! Każdy dzień to nowe wyzwania, ciekawe zajęcia i mnóstwo zabawy. Zachęcamy do śledzenia naszego profilu na Facebooku!
Przyłączcie się do naszej społeczności i odkryjcie Magiczny Domek - miejsce, gdzie każde dziecko jest traktowane jak skarb! Tutaj marzenia stają się rzeczywistością, a każdy dzień przynosi nowe przygody pełne radości i odkryć.
O zabawie
Nasze Żłobki podzielone są na sale do zabawy i część jadalniano-artystyczną. Sale zabawy, to miejsca, gdzie stawiamy zarówno na aktywność swobodną, jak i zorganizowane harce. Dywany w tych salach mają stonowane kolory, by mogły być tłem dla niesamowitych, dziecięcych przygód. Kiedy mamy ochotę pojeździć samochodami rozkładamy matę z ulicami, kiedy mamy ochotę na naśladowanie odgłosów zwierząt – budujemy ogromne zoo, innym razem rozkładamy w całej sali kolorowy tor przeszkód, bawimy się w naleśniki, tańczymy, śpiewamy, czytamy, uczymy się i wspólnie wygłupiamy.
O spaniu
Sala zabawy jest również miejscem, gdzie dzieci wypoczywają. Kiedy nachodzi pora wyciszenia, rozkładamy leżaczki i pomagamy maluchom odpłynąć na zasłużoną drzemkę. Do dyspozycji dzieci jest jeszcze jedna sypialnia, gdzie będą mogły skorzystać z ciszy i spokoju nie tylko w czasie wspólnej drzemki ale zawsze wtedy, kiedy tylko będą tego potrzebować. Dla dzieci, które do zaśnięcia potrzebują tulenia i kołysania przygotowane mamy nosidło i chustę.
O jedzeniu
Przestrzeń ze stolikami i krzesełkami to miejsce spożywania posiłków. Ogromnie ważnym aspektem prawidłowego rozwoju dzieci jest zdrowa, zbilansowana i zróżnicowana dieta. Dzieci w naszym żłobku korzystają z posiłków przygotowanych przez firmę cateringową, wyspecjalizowaną w przyrządzaniu posiłków dla dzieci. Dania są pyszne, tworzone z naturalnych składników, kolorowe i ładnie podane. Chcemy, aby w czasie pobytu dzieci w naszym żłobku, uczyły się one samodzielności, dlatego, jeśli dziecko chce jeść rękami, nie przeszkadzamy mu w tym, jeśli chce próbować jeść łyżką i widelcem, pozwalamy na to, jeśli chce być karmione – ma do dyspozycji ciocie.
O kreatywności
Przestrzeń ze stolikami, to również miejsce, gdzie dzieci mogą zaspokoić swoją potrzebę tworzenia. Malujemy, rysujemy, bazgrolimy, ciapkamy, wyklejamy, nadziewamy, drzemy, sklejamy, a przede wszystkim brudzimy się! – dobrze się przy tym bawiąc.
O codzienności w żłobku
W Magicznym Domku dzieci spędzają bardzo dużo czasu. Naszym marzeniem jest, aby był to czas wykorzystany na zabawę, ale i naukę. Każdy dzień w żłobku jest inny. Każdego dnia dzieci mierzą się z wyzwaniami, dzięki którym w szalonym tempie uczą się nowych rzeczy. Naszym celem jest im w tym nie przeszkadzać. Dlatego właśnie zachęcamy do samodzielnego zdejmowania butów, nakładania farby na paletę czy wytarcia rozlanej wody. Pozwalamy samodzielnie korzystać z nocnika czy toalety, myć ręce, buzię – przy wszystkich tych czynnościach pozostając w pogotowiu, bo właśnie teraz jest idealny moment na ćwiczenie i doskonalenie tych ważnych umiejętności. Nie krzyczymy, nie szantażujemy, nie etykietujemy. Zakładamy, że dziecko jest w stanie sobie poradzić a jeśli będzie miało jakieś problemy, to zawsze może liczyć na naszą pomoc.
O spacerowaniu
Żłobek Magiczny Domek wyposażony jest w duże wózki żłobkowe 6 osobowe i węże spacerowe. Dzięki nim zdobywamy świat w czasie spacerów. Chodzimy na plac zabaw, łąkę, gdzie urządzamy pikniki, przyglądamy się maszynom na budowie, szukamy kolorowych kamieni i zbieramy dary natury. Bardzo blisko żłobka przy ul. Kobierzyńskiej znajduje się też stadnina koni, gdzie podziwiamy te piękne zwierzęta.
Żłobek Magiczny Domek Wandejska pochwalić się może natomiast dostępem do własnego ogródka.
O uważności
Żłobek jest niesamowitym miejscem, gdzie spotyka się potrzeba dziecka do bycia w grupie – z innymi dziećmi, z potrzebą indywidualnego kontaktu – czasu sam na sam z dorosłym.
W naszym żłobku staramy się każdego dnia znaleźć chwilę dla każdego malucha. Przytulenie, wspólne czytanie bajki, pobawienie się tylko z nim jego ulubioną zabawkę – wydaje się tak niewiele, a dla dziecka stanowi niesamowitą wartość.
Skierowanie uwagi na każde dziecko z osobna pozwala na umacnianie jego mocnych stron, wspieranie rozwoju, kreatywności i odkrywanie pasji, a przede wszystkim pozwala nam coraz lepiej poznawać dziecko. Dzięki tym momentom możemy również zauważyć niepokojące sygnały, które mogą świadczyć o problemach, kryzysach czy trudnościach rozwojowych. Nauczone doświadczeniem z własnymi dziećmi, nie lekceważymy żadnego niepokojącego zachowania. Wiemy, jak ważna jest szybka reakcja. Wspomagać w tym będzie nas również psycholog, który cyklicznie pojawiać się będzie w żłobku.
O cioci idealnej
O tym, czy żłobek stanie się dla dzieci Magicznym Domkiem, decydują w ogromnej mierze ciocie. Nasze, poza pedagogicznym wykształceniem i wieloma kursami, są też mamami i bardzo ciepłymi osobami.
Idealna ciocia musi być uśmiechnięta, pomocna, wspierająca, powinna przytulać, dobrze dmuchać na bolący paluszek i obowiązkowo znać wszystkie dziecięce piosenki. Ciocie zawsze ubierają się wygodnie, by bawić się w naleśnika na podłodze i być mostem, pod którym właśnie przejeżdża pociąg. Idealna ciocia słucha nawet wtedy, kiedy dziecko jeszcze nie mówi i bierze na ręce, kiedy tego potrzebuje. Idealna ciocia stawia również granice, jest asertywna i zna milion odpowiedzi na tysiąc dziecięcych pytań. Właśnie takie ciocie zamieszkały w naszym Magicznym Domku.
O współpracy
W Magicznym Domku ważni są dla nas również rodzice. To oni powierzają nam swoje skarby, dla których oczekują najlepszej opieki. Zamartwiają się i denerwują. Dlatego stawiamy na otwartość, zaufanie i codzienną współpracę. Prosimy rodziców, by nie obawiali się przekazywać istotnych informacji, kiedy rano przyprowadzają dziecko do żłobka. Pomaga to nam zrozumieć, niektóre zachowania maluchów i szybciej odpowiedzieć na ich potrzeby. W czasie odbierania dzieci po południu, my również przekazujemy wszystkie ważne (i te mniej ważne) informacje z całego dnia. Tylko w ten sposób zarówno dzieci jak i rodzice, będą czuć się bezpieczni i właściwie zaopiekowani. Proponujemy też rodzicom cykliczne spotkania, dzięki którym lepiej się poznany, pobawimy razem z dziećmi i czegoś nowego nauczymy.
O adaptacji
Pierwsze dni, tygodnie a czasem nawet miesiące są bardzo trudnym i stresującym czasem dla dzieci i ich rodziców. To, jak rodzic przygotuje siebie i dziecko do tego czasu, jest kluczowe dla całego procesu adaptacji. Aby mały człowiek chętnie przychodził do żłobka, machał z uśmiechem mamie i tacie na pożegnanie, z chęcią się bawił a z apetytem zjadał posiłki, musi minąć trochę czasu. Prawie nigdy nie dzieje się to z dnia na dzień. Ogromną, pierwszoplanową rolę odgrywają w adaptacji rodzice. To jak wcześniej przygotują dziecko na zmiany, jak o tych zmianach mówią, czy dziecko wyczuwa ich własny stres, czy pozwalają zadziać się wielu rzeczom samoistnie, czy naciskają na dziecko i wymuszają pewne etapy, ma kolosalne znaczenie.
W Magicznym Domku staramy się znaleźć najlepszą ścieżkę adaptacji dla każdego dziecka. Jeśli potrzebą dziecka będzie wchodzenie z mamą do sali, wejdzie z mamą. Jeśli będzie potrzebowało dłuższego pożegnania w szatni, nie ma problemu. To, czy uważnie spojrzymy i odpowiemy na potrzeby małego człowieka w tym czasie, stanowić będzie o budowaniu zaufania, dobrej relacji z opiekunami w żłobku a w efekcie o prawidłowej adaptacji dziecka.
Jeśli rodzice poczują się zagubieni, będą mieli wiele obaw i wątpliwości, zawsze mogą liczyć na naszą podpowiedź i wsparci
W Magicznych Domkach wprowadzone zostały Standardy Ochrony Małoletnich.
Standardy ochrony małoletnich
w
Monika Madej Żłobek Prywatny Magiczny Domek
- Kobierzyńska 166a, 30-382 Kraków
- Drukarska 3, 30-348 Kraków
- Wandejska 3, 30-383 Kraków
NIP 6842564321
SPIS TREŚCI
PREAMBUŁA…………………………………………………………………………………………3
SŁOWNICZEKTERMINÓW………………………………………………………………………4
ROZDZIAŁ I STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH……………………………..….….. 6
ROZDZIAŁ II CZYNNIKI RYZYKA KRYWDZENIA DZIECI…………………………….…. 6
ROZDZIAŁ III POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM -Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniudziecka………………..……………………………………………….…….…….. 7
ROZDZIAŁ IV ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL–DZIECKO ORAZ DZIECKO-DZIECKO……..……………………………………………………………….………..9
ROZDZIAŁ V ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH….………………………….. 10
ROZDZIAŁ VI ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA…………………..….……. 11
ROZDZIAŁ VIIZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH…………..…………………………………………………………………13
ROZDZIAŁ VIIIMONITORING STOSOWANIA STANDARÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM…………………………………………………..13
ROZDZIAŁ IX PRZEPISY KOŃCOWE………………………………….…………. 14
ROZDZIAŁ X ZAŁĄCZNIKI…………………….……………….……………………………….15
PREAMBUŁA
Ochrona małoletnich i zapewnienie im najlepszych możliwych warunków do rozwoju przyświeca pracownikom placówki przy wypełnianiu ich funkcji w każdym czasie. Najważniejszymi wartościami leżącymi u podstaw wszelakich działań podejmowanych przez pracowników placówki jest bezpieczeństwo, szacunek, godność i dobro dziecka.
W reakcji na działania ustawodawcy w postaci wprowadzenia ustawy z dnia 28 lipca 2023 r. o zmianie ustawy – Kodeks rodzinny i opiekuńczy oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2023 r. poz. 1606) zmieniające dotychczasową ustawę z dnia 13 maja
2016 r. o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym, której tytuł na mocy tychże zmian otrzymuje brzmienie „o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich” (tekst jedn.:
Dz. U. z 2023 r. poz. 1304 z późn. zm.) placówka niniejszym wprowadza Standardy Ochrony Małoletnich mające na celu zaimplementowanie działań nacelowanych na ochronę dzieci przed wszelkimi przejawami i formami przemocy.
Standardy Ochrony Małoletnich w placówce wyznaczają zasady zapobiegania krzywdzeniu dzieci, procedury interwencji w przypadkach podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia dziecka, a także działania profilaktyczne mające na celu przeciwdziałanie naruszeniom dobra dziecka.
Czynności podejmowane przez personel placówki znajdują oparcie w przepisach prawa powszechnego oraz przepisach wewnętrznych placówki.
Personel placówki zna i stosuje zasady zawarte w niniejszych Standardach. Małoletni i ich opiekunowie są zapoznawani z treścią Standardów Ochrony Małoletnich w szczególności poprzez wdrażane przez personel placówki działania edukacyjne i informacyjne.
SŁOWNICZEK TERMINÓW
Dane osobowe dziecka – wszelkiego rodzaju informacje umożliwiające identyfikację dziecka, niezależnie od źródła ich pochodzenia.
Właściciel – Monika Madej
Dziecko (dalej także: małoletni) – osoba, która nie ukończyła 18 roku życia.
Krzywdzenie dziecka – popełnienie czynu zabronionego lub czynu karalnego na szkodę dziecka przez jakąkolwiek osobę, w tym pracownika placówki, lub zagrożenie dobra dziecka, w tym jego zaniedbywanie.
Opiekun dziecka – osoba uprawniona do reprezentacji dziecka, w tym rodzic (także rodzic zastępczy) lub opiekun prawny.
Personel (dalej także: pracownik) – osoba świadcząca pracę w placówce, bez względu na formę zatrudnienia, w tym współpracownik, stażysta, wolontariusz lub inna osoba, która ma bądź może mieć kontakt z dziećmi.
Placówka – Monika Madej Żłobek Prywatny Magiczny Domek
Przemoc – wszelkie przejawy przemocy fizycznej, psychicznej oraz seksualnej, w tym także przemocy domowej.
Wizerunek – wizualne ukazanie zespołu charakterystycznych dla danej osoby cech fizycznych, poprzez które uzyskuje się wyobrażenie o jej wyglądzie, umożliwiających zidentyfikowanie danej osoby jako konkretną jednostkę fizyczną.
Zaniedbywanie – niezapewnianie odpowiednich warunków do rozwoju dziecka w sferze zdrowotnej, edukacyjnej i emocjonalnej, odpowiedniego odżywiania, schronienia i bezpieczeństwa, w ramach środków dostępnych rodzicom lub opiekunom, i w następstwie powodujące lub mogące powodować uszczerbek na zdrowiu dziecka lub zaburzenie rozwoju psychicznego, moralnego lub społecznego. Formami zaniedbania są: zaniedbanie fizyczne (ekonomiczne, zdrowotne), emocjonalne, edukacyjne (intelektualne).
Zgoda opiekuna – zgoda conajmniej jednego z opiekunów dziecka. W braku porozumienia między opiekunami dziecka należy ich poinformować o konieczności rozstrzygnięcia sprawy przez sąd rodzinny
ROZDZIAŁ I
STANDARDY OCHRONY MAŁOLETNICH
- Placówka ustanowiła i wprowadziła Standardy Ochrony Małoletnich.
- Placówka edukuje i angażuje personel placówki w celu zapobiegania krzywdzeniu dzieci.
- W placówce funkcjonują procedury zgłaszania podejrzenia oraz podejmowania interwencji w sytuacji zagrożenia bezpieczeństwa dziecka.
- Placówka monitoruje i weryfikuje zgodność podejmowanych działań z uregulowaniami zawartymi w niniejszych Standardach Ochrony Małoletnich.
ROZDZIAŁ II
CZYNNIKI RYZYKA KRZYWDZENIA DZIECI
- Personel placówki zna czynniki ryzyka i symptomy krzywdzenia dzieci. Pracownicy placówki pogłębiają swoją wiedzę w zakresie ochrony małoletnich przed krzywdzeniem.
- Personel placówki na bieżąco monitoruje sytuację małoletnich uczęszczających do placówki, w szczególności uwzględniając czynniki ryzyka oraz przejawy krzywdzenia dzieci.
- W sytuacji zaistnienia czynników ryzyka krzywdzenia małoletnich personel placówki przeprowadza rozmowę z opiekunami dziecka. Pracownicy placówki wspierają dziecko i jego opiekunów oraz udostępniają informacje na temat dostępnych form pomocy.
- Rekrutacja pracowników placówki następuje z poszanowaniem zasad bezpiecznej rekrutacji personelu, które stanowią Załącznik nr 1 do procedury.
- Pracownicy placówki znają i postępują wedle ustanowionych zasad bezpiecznych relacji personel – dziecko oraz dziecko – dziecko. Zasady stanowią Załącznik nr 4 oraz Załącznik nr 5 do niniejszego dokumentu.
ROZDZIAŁ III
POLITYKA OCHRONY DZIECI PRZED KRZYWDZENIEM – Procedury interwencji w przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka
- Personel placówki, a także inne osoby, które w związku z wykonywaniem obowiązków służbowych powzięły podejrzenie o krzywdzeniu dziecka, obowiązane są zapewnić poufność uzyskanych informacji, wyłączając informacje przekazywane uprawnionym instytucjom w ramach działań interwencyjnych.
- Pracownik placówki w sytuacji podejrzenia lub uzyskania informacji o krzywdzeniu dziecka ustala, czy wystąpiło uszkodzenie ciała dziecka oraz czy małoletni potrzebuje pomocy lekarskiej. W razie konieczności pracownik udziela pierwszej pomocy, natomiast w przypadku podejrzenia, że życie małoletniego jest zagrożone lub grozi mu ciężki uszczerbek na zdrowiu, personel zawiadamia odpowiednie służby (np. dzwoniąc pod numer alarmowy).
- Po zidentyfikowaniu ryzyka krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego pracownik placówki niezwłocznie interweniuje i zatrzymuje krzywdzenie.
- Pracownik placówki sporządza notatkę służbową z zaistniałej sytuacji.
- Pracownik placówki bez zbędnej zwłoki przekazuje uzyskane informacje właścicielowi placówki.
- Właściciel placówki kontaktuje się z opiekunami małoletniego, którego krzywdzenie podejrzewa. W przypadku, gdy problem krzywdzenia nie wymaga sięgnięcia po środki represji karnej wobec opiekuna dziecka i gdy nie stwierdzono zagrożenia życia lub zdrowia małoletniego, właściciel placówki lub osoba przez niego wyznaczona organizuje spotkanie z opiekunami małoletniego celem zaprezentowania form wsparcia małoletniego. Ze spotkania sporządzana jest notatka służbowa.
- Właściciel placówki dokonuje analizy sytuacji w placówce i rodzinnej małoletniego w oparciu o rozmowy z dzieckiem, pracownikami i opiekunami małoletniego, następnie sporządza ich opis.
- Personel placówkiprzedstawia plan pomocy dziecku, który zawiera m.in.: wytyczne w zakresie działań nacelowanych na zapewnienie bezpieczeństwa małoletniemu, czynności wspierających dziecko oraz w razie potrzeby – wskazania dotyczące skierowania dziecka do specjalistycznej placówki pomocy dziecku. Jeżeli jest to uzasadnione – personel placówki przygotowuje propozycję objęcia małoletniego pomocą psychologiczno-pedagogiczną, także we współpracy z instytucjami zewnętrznymi, w tym poradnią psychologiczno-pedagogiczną lub poradnią specjalistyczną.
- W trudniejszych przypadkach właściciel placówki powołuje zespół interwencyjny, w skład którego mogą wejść: opiekun grupy dziecka, właściciel placówki oraz inni pracownicy mający wiedzę na temat skutków krzywdzenia dziecka lub o krzywdzonym dziecku. W trudniejszych przypadkach zespół interwencyjny sporządza plan pomocy dziecku. Powołanie zespołu interwencyjnego jest obligatoryjne w sytuacji, gdy zgłaszającymi podejrzenie krzywdzenia byli opiekunowie małoletniego.
- Gdy źródłem krzywdzenia lub podejrzenia krzywdzenia są opiekunowie małoletniego właściciel, po analizie sytuacji, powiadamia niezwłocznie właściwe instytucje i organy celem ewentualnego wdrożenia przez te instytucje i organy procedury Niebieskie Karty. Uprzednio właściciel informuje opiekunów małoletniego o obowiązku placówki zgłoszenia podejrzenia krzywdzenia dziecka do odpowiedniej instytucji.
- Jeżeli rodzice odmawiają współpracy lub odmawiają podjęcia działań proponowanych przez placówkę, mimo trudnej sytuacji małoletniego, właściciel składa niezwłocznie zawiadomienie o podejrzeniu przestępstwa do policji, prokuratury lub wniosek o wgląd w sytuację dziecka do sądu rodzinnego, nawiązuje współpracę z instytucją pomocy społecznej oraz obejmuje małoletniego pomocą psychologiczno-pedagogiczną.
- W przypadku przemocy rówieśniczej, innych zachowań ryzykownych ze strony małoletnich, pomocą psychologiczno-pedagogiczną i wsparciem należy objąć również dzieci będące jej inicjatorami, biorąc pod uwagę potrzebę współpracy w tym zakresie z instytucjami zewnętrznymi, w tym poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, a także dzieci, które były ewentualnymi świadkami zdarzenia.
- W każdym przypadku podejrzenia krzywdzenia lub posiadania informacji o krzywdzeniu dziecka sporządza się protokół interwencji, którego wzór stanowi Załącznik nr 6 do niniejszego dokumentu. Właściciel wzywa opiekunów dziecka, którego krzywdzenie podejrzewa, oraz informuje ich o podejrzeniu.
- W każdej sytuacji krzywdzenia/podejrzenia krzywdzenia małoletnich, przygotowywana jest teczka zawierająca dokumentację zebraną w toku procedur opisanych w niniejszym rozdziale. Tworzenie i prowadzenie tej dokumentacji powierza się pracownikowi wskazanemu przez właściciela placówki. Dokumentacja jest chroniona przed dostępem osób nieuprawnionych.
ROZDZIAŁ IV
ZASADY BEZPIECZNYCH RELACJI PERSONEL–DZIECKO ORAZ DZIECKO-DZIECKO
- Personel placówki zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji między personelem a dziećmi stanowiące Załącznik nr 4. Zasady bezpiecznych relacji z dzieckiem określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niepożądane w pracy z dziećmi. W przypadku każdej interakcji z dzieckiem personel szanuje godność dziecka oraz ma na względzie jego bezpieczeństwo.
- Personel placówki zna i stosuje zasady bezpiecznych relacji między dziećmi stanowiące Załącznik nr 5. Zasady bezpiecznych relacji między dziećmi określają, jakie zachowania i praktyki są dopuszczalne, a jakie niepożądane w pracy z dziećmi. Personel placówki zaznajamia małoletnich w zrozumiały dla nich sposób z zasadami bezpiecznych relacji między małoletnimi. W przypadku każdej interakcji dziecka z dzieckiem personel placówki dba o to, by zapewnić każdemu z dzieci bezpieczeństwo oraz poszanowanie jego godności.
ROZDZIAŁ V
ZASADY OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
- Placówka utrzymuje najwyższe standardy ochrony danych osobowych dzieci wedle obowiązujących przepisów prawa.
- W placówce wprowadzono Politykę ochrony danych osobowych osób fizycznych (pracowników, wychowanków, rodziców/opiekunów).
- Dokumentacja dotycząca ochrony danych osobowych została opracowana zgodnie z wymogami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 Europejskiego i Rady (UE) nr 2016/679 z 27.04.2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.Urz. UE L z 2016 r. 119, s. 1 ze zm.) oraz ustawy z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych (tekst jedn.: Dz.U. z 2019 r. poz. 1781)
- Dane osobowe małoletnich udostępnianie są jedynie podmiotom współpracującym z placówką.
Do uzyskiwania jakichkolwiek informacji odnośnie dziecka uprawnieni są wyłącznie jego rodzice, prawni opiekunowie dziecka oraz osoby (podmioty) sprawujące pieczę zastępczą nad dzieckiem.
- Placówka przetwarza dane osobowe w zakresie niezbędnym dla realizacji zadań i obowiązków wynikających z przepisów ustawy z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 204 z późn. zm.).
- Personel placówki zobowiązany jest do zachowania w poufności informacji dotyczących zdrowia, potrzeb rozwojowych i edukacyjnych, możliwości psychofizycznych, seksualności, orientacji seksualnej, pochodzenia rasowego lub etnicznego, poglądów politycznych, przekonań religijnych lub światopoglądowych dzieci. Obowiązek nie obejmuje sytuacji zagrożenia zdrowia dziecka.
- W placówce wdrożono odpowiednią procedurę postępowania i środki techniczne na wypadek wystąpienia naruszenia ochrony danych osobowych.
- Dane osobowe dzieci, zarejestrowane na piśmie, są przechowywane w zamkniętych szafach, z ograniczonym dostępem do pomieszczeń, w których są składowane celem zabezpieczenia ich poufności.
ROZDZIAŁ VI
ZASADY OCHRONY WIZERUNKU DZIECKA
- Placówka utrzymuje najwyższe standardy ochrony wizerunku małoletnich wedle obowiązujących przepisów prawa. Placówka szanuje prawo do prywatności każdego małoletniego.
- Pracownicy placówki zobowiązują się do chronienia wizerunku dziecka.
- Zdjęcia, filmy, nagrania nie mogą przedstawiać małoletnich w sytuacjach go ośmieszających lub poniżających, a dzieci na nich uwidocznione winny być ubrane.
- Utrwalanie wizerunku dziecka (filmowanie, fotografowanie, nagrywanie głosu dziecka) bądź umożliwianie jego utrwalania na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna prawnego dziecka jest niedozwolone.
- Upublicznienie wizerunku dziecka utrwalonego w jakiejkolwiek formie (fotografia, film, nagranie głosu) wymaga pisemnej zgody opiekuna dziecka.
- Placówkainformuje opiekuna małoletniego o sposobie wykorzystania wizerunku dziecka (zdjęć, nagrań, filmów) oraz o ryzyku związanym z publikacją wizerunku dziecka. Opiekun małoletniego może żądać informacji o sposobie przechowywania ww. danych.
- Pracownik placówki może skontaktować się z opiekunem dziecka celem uzyskania zgody na nieodpłatne wykorzystanie zarejestrowanego wizerunku dziecka i określić, w jakim kontekście będzie wykorzystywany, i ryzyku wiążącym się z publikacją wizerunku.
- Jeżeli wizerunek dziecka składa się na wycinek większej całości, jak np.: zgromadzenie, krajobraz, impreza publiczna, zgoda opiekuna na utrwalanie wizerunku dziecka nie jest konieczna.
- Przedstawiciele mediów lub inne osoby zamierzające utrwalić organizowane przez placówkę wydarzenie i opublikować zarejestrowany materiał, przedkładają właścicielowi placówki prośbę o zgodę na rejestrację wydarzenia.
- Personel nie umożliwia przedstawicielom mediów i osobom nieupoważnionym utrwalania wizerunku dziecka na terenie placówki bez pisemnej zgody opiekuna dziecka oraz bez zgody właściciela placówki.
- Niedopuszczalne jest podanie przedstawicielowi mediów danych kontaktowych do opiekuna dziecka – bez wiedzy i zgody tego opiekuna.
- Rejestrowanie wizerunku dzieci przez ich opiekunów na cele prywatne jest dozwolone i nie wymaga zgody opiekunów innych dzieci biorących udział w wydarzeniu. Personel placówki informuje opiekunów dzieci o konieczności uzyskania zgody opiekunów dzieci, a także innych osób dorosłych, na wykorzystanie, przetwarzanie i publikowanie zarejestrowanych przez opiekunów materiałów przedstawiających wizerunki dzieci i osób dorosłych. Publikowanie ww. wizerunków w mediach społecznościowych jest możliwe tylko w razie uzyskania zgody opiekunów małoletnich i dorosłych utrwalonych na zdjęciu, filmie czy nagraniu głosowym.
- W razie braku zgody opiekunów dziecka na utrwalenie jego wizerunku, placówka ustala z opiekunami dziecka sposób ochrony dziecka, który nie będzie dla niego stygmatyzujący.
- Materiały zawierające wizerunek dzieci na nośnikach przechowywane są w miejscu niedostępnym dla osób postronnych.
- Wszelkie podejrzenia naruszenia zasad ochrony wizerunku małoletnich są rejestrowane i zgłaszane właścicielowi placówki.
ROZDZIAŁ VII
ZASADY BEZPIECZNEGO KORZYSTANIA Z INTERNETU I MEDIÓW ELEKTRONICZNYCH
- W placówce dzieci nie mają dostępu do komputerów i nie pracują na nich.
- Dzieci nie mają swobodnego dostępu do Internetu na terenie placówki.
- Dostęp do sieci internetowej chroniony jest hasłem.
- Placówka stosuje i aktualizuje oprogramowanie zabezpieczające.
- Dostęp do Internetu ograniczony jest przed treściami, które mogłyby stanowić zagrożenie dla rozwoju dzieci.
- Osobą odpowiedzialną za Internet w placówce właściciel placówki.
- Placówka udostępnia materiały przedstawiające negatywny wpływ urządzeń elektronicznych na rozwój dziecka.
ROZDZIAŁ VIII
MONITORING STOSOWANIA STANDARÓW OCHRONY MAŁOLETNICH PRZED KRZYWDZENIEM
- Właściciel placówki jest osobą odpowiedzialną za Standardy Ochrony Małoletnich w placówce.
- Właściciel propaguje znajomość Standardów Ochrony Małoletnich wśród małoletnich, ich opiekunów i personelu placówki.
- Właściciel monitoruje realizację Standardów Ochrony Małoletnich, reaguje na sygnały naruszenia Standardów oraz prowadzi rejestr zgłoszeń.
- Raz na 2 lata właściciel placówki przeprowadza ankietę monitorującą poziom realizacji Standardów. Ankieta stanowi Załącznik nr 8 do niniejszych Standardów Ochrony Małoletnich.
Właściciel analizuje wypełnione przez pracowników placówki ankiety.
- Właściciel placówki wprowadza do Standardów Ochrony Małoletnich konieczne zmiany oraz ogłasza pracownikom placówki, małoletnim i ich opiekunom nowe brzmienie Standardów Ochrony Małoletnich w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie w miejscu ogłoszeń dla pracowników lub poprzez przesłanie jej tekstu drogą elektroniczną oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej i wywieszenie w widocznym miejscu w siedzibie placówki, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
ROZDZIAŁ IX
PRZEPISY KOŃCOWE
- Standardy Ochrony Małoletnich wchodzą w życie z dniem ich ogłoszenia.
- Ogłoszenie następuje w sposób dostępny dla pracowników placówki, dzieci i ich opiekunów, w szczególności poprzez wywieszenie na tablicy przeznaczonej dla personelu placówki lub poprzez przesłanie ich tekstu drogą elektroniczną pracownikom oraz poprzez zamieszczenie na stronie internetowej placówki i wywieszenie ich w widocznym miejscu w siedzibie placówki, również w wersji skróconej, przeznaczonej dla dzieci.
ROZDZIAŁ X
ZAŁĄCZNIKI
- Zasady bezpiecznej rekrutacji personelu
- Oświadczenie pracownika, który jest obywatelem innego państwa
- Oświadczenie pracownika o zapoznaniu się z dokumentami obowiązującymi w placówce
- Zasady bezpiecznej relacji między personelem a dziećmi
- Zasady bezpiecznej relacji między dziećmi
- Protokół interwencji w sytuacji podejrzenia krzywdzenia lub krzywdzenia małoletniego
- Oświadczenie Pracownika o zapoznaniu się ze Standardami Ochrony Małoletnich
- Ankieta-Monitoring i weryfikacja Standardów Ochrony Małoletnich
- Rejestr zgłoszeń naruszeń Standardów Ochrony Małoletnich
- Standardy ochrony małoletnich- wersja skrócona dla małoletnich
- Standardy ochrony małoletnich- wersja obrazkowa dla małoletnich
…………………………………………………….
data i podpis Właściciela placówki